23 سپتامبر 2022- بر اساس یک مرور جدید تحقیقاتی، دختران مبتلا به دیابت نوع 1 ممکن است در مورد کنترل قند خون و سایر جنبه های حیاتی سلامتشان در وضعیت بدتری نسبت به پسران باشند.

محققان در هلند با مرور 90 مطالعه ی منتشر شده، الگوهای ثابتی را در تفاوت دختران و پسران مبتلا به دیابت نوع 1 یافتند. به طور کلی، دختران تمایل به سطوح قند خون بالاتری داشتند، بیشتر احتمال داشت که اضافه وزن داشته باشند و به طور کلی کیفیت زندگی ضعیف‌تری را گزارش کردند.

کارشناسان گفتند که دلایل آن مشخص نیست. اما این یافته ها توجهات را به این واقعیت جلب می کند که دختران مبتلا به دیابت نوع 1 ممکن است با چالش های خاصی روبرو باشند که نیاز به رسیدگی دارند.

دیابت نوع 1 با دیابت نوع 2 که بیشتر در بزرگسالان تشخیص داده می شود، و اغلب با چاقی همراه است، متفاوت می باشد. دیابت نوع 1 معمولا در دوران کودکی بروز می کند و بیش از 1 میلیون کودک و نوجوان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است. این بیماری در اثر حمله ی اشتباه سیستم ایمنی به سلول‌های پانکراس که انسولین تولید می‌کنند، ایجاد می‌شود- هورمونی که قندها را از غذا به سلول‌های بدن منتقل می‌کند تا برای تولید انرژی استفاده شوند.

بدون انسولین، مولکولهای قند در خون باقی مانده و به سلولها منتقل نمی شوند بهمین دلیل سلول‌های بدن گرسنه می‌مانند. بنابراین افراد مبتلا به دیابت نوع 1 برای زنده ماندن نیاز به مصرف انسولین مصنوعی دارند. این کار را می‌توان از طریق چند بار تزریق در روز، یا با استفاده از یک «پمپ» که انسولین را در طول روز از طریق یک لوله کوچک درست در زیر پوست به بدن تحویل می دهد، انجام داد.

این یک بار بزرگ برای کودکان است و کارشناسان می گویند دلایل متعددی- از بیولوژیکی گرفته تا روانی و اجتماعی- می تواند وجود داشته باشد که دختران در برخی جنبه ها وضعیت بدتری نسبت به پسران دارند.

سانجوی دوتا، معاون تحقیقات درJDRF (بنیاد تحقیقات دیابت نوجوانان) گفت: یک تفاوت این است که دختران زودتر از پسران به دیابت نوع 1 مبتلا می شوند. مدت زمان طولانی‌تر دیابت می‌تواند به معنای عوارض بیشتر باشد.

سپس بلوغ فرا می رسد. افزایش هورمونی که یک نوجوان در این دوره تجربه می کند، باعث افزایش سطح قند خون او می شود و سبب می گردد که هم دختران و هم پسران مجبور به دریافت انسولین بیشتری شوند.

دکتر دوتا گفت: اما این تغییرات هورمونی معمولاً تأثیر بیشتری بر کنترل قند خون دختران نسبت به پسران دارد.

دکتر کیمبر سیمونز، متخصص غدد کودکان در مرکز دیابت باربارا دیویس در پردیس پزشکی دانشگاه کلرادو آنشوتز، گفت: نیاز به انسولین برای دختران حتی در طول چرخه قاعدگی ماهانه تغییر می کند.

فراتر از زیست شناسی، کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 با اضطراب ها و فشارهای اجتماعی بزرگ شدن دست و پنجه نرم می کنند که می تواند برنامه ریزی وعده های غذایی، اصلاح انسولین و سایر جنبه های مدیریت بیماری را سخت تر کند.

دکتر سیمونز گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که دختران معمولاً بیشتر ضربه می‌خورند و با مشکلات بیشتری در رابطه با تصویر بدنی، «اختلال غذا خوردن» و افسردگی مواجه می‌شوند.تخمین زده می شود که 30 درصد از دختران مبتلا به دیابت نوع 1 افسردگی دارند. به گفته ی  JDRF، وقتی نوجوانان مبتلا به نوع 1 به افسردگی مبتلا می شوند، سطح قند خون آنها بالاتر می رود و با خطر بیشتری برای ابتلا به کتواسیدوز دیابتی(DKA) مواجه می شوند.

کتواسیدوزبه تجمع خطرناک اسیدها در خون به دلیل قند خون بسیار بالا اشاره دارد و زمانی اتفاق می‌افتد که فرد انسولین کافی مصرف نمی‌کند یا به بیماری مبتلا می‌شود که سطح قند خون را بالا می‌برد.

مرور اخیر نشان داد که دختران در مقایسه با پسران در معرض خطر بیشتری برایDKA هستند.

این یافته های جدید بر اساس تجزیه و تحلیل 90 مطالعه منتشر شده در سراسر جهان شامل کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1 است.این یافته ها نشان می دهد که دختران در مقایسه با پسران به طور کلی سطوحA1C بالاتری را دارند - معیاری برای کنترل قند خون در سه ماه گذشته. دختران همچنین دارای نرخ بالاتر چاقی و کلسترول بالا و نمرات پایین تری در نظرسنجی های سنجش کیفیت زندگی، بودند.

دکتر دوتا و دکتر سیمونز خاطرنشان کردند که این مطالعه میانگین‌ها را بررسی می‌کند و نتایج به این معنی نیست که هر دختر مبتلا به دیابت نوع 1 محکوم به وضعیت بدتری نسبت به یک پسر مبتلا به دیابت نوع 1 است.اما، این یافته ها توجهات را به این واقعیت جلب می کند که دختران با خطرات بیشتری روبرو هستند.

سیمونز خاطرنشان کرد که این شامل مسائلی می شود که فراتر از کنترل قند خون است و به سلامت روانی و عاطفی دختران گسترش می یابد و لازم است که والدین و پزشکان به کل این تصویر توجه کنند.

انجمن دیابت آمریکا غربالگری روتین افسردگی را برای نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1 توصیه می کند. در مورد اینکه خانواده ها چه کاری می توانند انجام دهند، سیمونز گفت که نشان دادن حمایت شما بسیار تاثیرگذار است.

او گفت: من امیدوارم کودکان مبتلا به دیابت هرگز احساس نکنند که در این زمینه تنها هستند. وقتی آنها بزرگتر می شوند، ما می خواهیم آنها مستقل شوند، اما آنها همیشه به یک پشتیبان نیاز دارند.

سیلویا دی وریس، محقق ارشد مرور اخیر، از مراکز پزشکی دانشگاه آمستردام در هلند، این یافته ها را روز چهارشنبه در نشست انجمن اروپایی مطالعات دیابت در استکهلم ارائه کرد. تحقیقات ارائه شده در جلسات معمولاً مقدماتی در نظر گرفته می شود تا زمانی که در یک مجله معتبر منتشر شوند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-09-diabetes-tougher-girls-boys.html